Wat maakt een design nou een klassieker? Heb je je dat ook wel eens afgevraagd?
Een mooi antwoord vond ik in het VitraHaus. De Chairman (geinig in dit verband!) van Vitra, Rolf Fehlbaum, heeft het naar mijn mening mooi verwoord:
"Een klassieker begint niet als een klassieker. Het begint bij het breken van de mal. Het wordt geen klassieker door zich te conformeren aan bestaande normen; het zet juist vraagtekens bij deze bestaande normen. Een klassieker wordt een klassieker omdat hij de strijd wint: eerst van producten die al bestaan en daarna van al die nieuwe producten die hem zijn plek willen afnemen. Een klassieker komt uit een andere tijd en is toch eigentijds en actueel. Het is een icoon zonder te proberen een icoon te zijn. Het heeft de kwaliteiten van een kunstwerk zonder te proberen kunst te zijn. Het is voor altijd nieuw en fris. Toen het voor het eerst gepresenteerd werd, was het nieuw - en het blijft nieuw totdat een ander product de mal breekt, het uitdaagt en vraagtekens zet bij bestaande normen. Het is belangrijk voor Vitra om deze buitengewone producten uit het verleden te produceren zolang ze relevant zijn. Tegelijkertijd ontwikkelen wij producten met de beste talenten van onze tijd - in de hoop dat sommige daarvan de klassiekers van een andere tijd kunnen worden."
Hieronder een kleine selectie van klassiekers die nog altijd totally hot zijn.
Wat is jouw favoriete klassieker? Plaats een reactie en laat het weten!
Eames Plastic Chair (Charles and Ray Eames, Vitra) |
Gräshoppa vloerlamp (Greta M. Grossman, Gubi) |
Panton Chair Classic (Verner Panton, Vitra) |
Kubus 4 kandelaar (Mogens Lassen, By Lassen) |
Adnet Mirror (Jacques Adnet, Gubi) |
Egg Chair (Arne Jacobsen, Fritz Hansen) |
What is a classic? Have you ever wondered too?
A good answer was given at VitraHaus by Rolf Fehlbaum, Chairman at Vitra:
"A classic is not a classic from the beginning. It starts by breaking the mould. It doesn't become a classic by conforming to established norms; instead it questions these established norms. A classic becomes a classic because it wins the battle: first against the products that already exist and then against all of the new products that it must beat out. A classic comes from a different era and yet is contemporary and current. It is iconic without trying to be iconic. It has the qualities of a piece of art without trying to be art. It is forever fresh. When it was presented for the first time, it was new - and it will stay new until another product breaks the mould and challenges it and questions the established norms. It is important to Vitra to produce these outstanding products from the past until they are no longer relevant. At the same time, we develop products with the most talented people of our age - in the hope that one of them will one day become a classic."
Foto's: 1. Nordic Blends (Collette Peek); 2+4. Vitra; 5. By Lassen; 3+6. Gubi; 7. Fritz Hansen
Leuk! Voor mij persoonlijk de eames plastic chair en de kubus 4 kandelaar! Fijn weekend! Lieve groet Marit
BeantwoordenVerwijderen