Nordic Blends online store

8 september 2011

Formex Stockholm najaar 2011 - Cosy Minimalism




Cosy Minimalism, het trendthema van de najaarsbeurs 2011 van Formex, is wel de beste typering van Zweeds design die ik ooit gehoord heb.
Zweden houden hun huis graag simpel en functioneel, maar het gezelligheidselement ontbreekt nooit. En omdat gezelligheid ook zo typisch Nederlands is, zijn wij dan niet de 'perfect match'?

Formex is de 'home design & gifts'-vakbeurs van Zweden. Twee ker per jaar trekt de Stockholmsmässan in Älvsjö (Stockholm-Zuid) vele bezoekers uit Scandinavië en daarbuiten: deze editie bereikte recordaantallen met 1001 exposanten die hun enthousiasme deelden met 26.000 bezoekers en 900 persvertegenwoordigers!



Trendthema 'Cosy Minimalism'
'Cosy Minimalism' is een eerbetoon aan de eeuwige schoonheid van natuurlijke materialen en intens vakmanschap. Het trendthema komt voort uit de simpele en natuurlijke elementen van Scandinavisch en Japans design.
De kleuren die hierbij horen zijn warme aarde- en beigetinten, soms een vlammend rood, afgewiseeld met heldere kleuren van planten. Gecombineerd met accenten in rood koper, op Formex geshowd met de roodkoperen bollampen van Tom Dixon, vormt het een spannend geheel.
'Cosy Minimalism' is de sfeer waartoe we ons volgens Formex aangetrokken voelen, nu de wereld gebukt gaat onder natuurrampen en conflicten onder bevolkingen. Warmte, harmonie en balans zijn de sleutelwoorden in het thema.
We lopen weer warm voor gebreide materialen, leer en geometrische patronen. Zelfs updates van Schotse ruiten zie je terug.



Thema-expositie Rum, Ram, Rim & Reson (Room, Scope, Rhyme & Reason)
Voor de thema-expositie in de entreehal gaf Formex designer Synnöve Mork de opdracht het trendthema in producten en sferen te vertalen. Synnöve is een getalenteerd designer van textiel (o.a. voor Ikea) en exposities en journalist voor woonbladen.


Room signifies area, spatial aspects and volume. Scope signifies certain
limitations, but also content in a completely natural setting. Rhyme is for children in the form of songs, jingles and humor. Reason stands for common sense and environmental thinking,” aldus Synnöve Mork.


Synnöve maakte een warenhuisachtige setting, waarin bezoekers op verschillende afdelingen de trends en nieuwe producten van de exposanten kunnen bekijken, en inspiratie kunnen opdoen voor hun winkels.





 
Formex Formidable Awards
Jaarlijks worden 18 nieuwe producten of designs genomineerd voor de Formex Formidable Award. De genomineerden worden beoordeeld door een vakjury en er is een Publieksprijs die via stemmen op de website van Formex gewonnen kan worden.
De uitslag volgt op de volgende Formex beurs van 19-22 januari 2012.




De leuke extraatjes...


De Zweedse woonbladen zijn er ook altijd, heerlijk om al die gemiste nummers alsnog te kunnen kopen.
Na de hele dag 'beurs lopen' kun je in het strak en licht ingerichte Garden Restaurant even bijtanken.


Niet alle grote namen, wel veel klein maar héél fijn
Onze impressies waren dat de gezelligheid op deze beurs de toon zette, niet alleen qua sfeer, maar ook bij het nieuws van de exposanten. Veel textiel, veel kleur, internationaal geöriënteerd of juist héél Zweeds.
Er waren niet zo veel grote imposante stands, zoals je in Parijs (en tegenwoordig ook op de Woonbeurs) ziet. Hoewel Formex zichzelf profileert als dé trendbeurs voor Scandinavië, ontbraken grote namen als Normann Copenhagen, Muuto en Menu. Daarvoor moe(s)t je dit seizoen op Formland (Denemarken) of Maison & Objet (Parijs) zijn.
Maar dat maakt het aanbod voor webshops als Nordic Blends, die ook juist die kleinere maar o zo bijzondere merken veel aandacht wil geven, wel zo interessant. Zo hadden wij een preview bij het Deense ferm LIVING, eigenlijk al geen kleintje meer, maar wel een 'firm favourite' bij onze klanten. We hebben eindelijk handen geschud met de vrolijke Erika Tubbin, de designer van de leukste vaatdoekjes uit Zweden. En we hebben weer een aantal merken gezien die een grote kans maken binnenkort bij Nordic Blends 'in de schappen liggen'. Daarover later meer...!

Spectaculaire innovaties die bij ons zijn blijven hangen waren er niet zo veel deze keer, behalve dan misschien een lunchbox met ingebouwd koelelement in de deksel. Deze zagen we later in grote getalen terug in winkels in Stockholm.


Formex en Zweden: "Vi ses!"


Zodra het vliegtuig voor de landing in Stockholm door de wolken gezakt is, is dit je uitzicht.
Wat een land...! (zucht)

Logo Formex via www.formex.se
Overige foto's: © Collette Peek

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen